Sport verenigingen krijgen bier voor een prikkie

Biervaten die wel zo’n veertig procent goedkoper zijn dan bij de brouwerij én van dezelfde kwaliteit. Het kan sportverengingen jaarlijks duizenden euro’s besparen. De Purmerendse ondernemers Bobby Meijer en Nick van der Meer denken ermee een gat in de markt te hebben gevonden. Maar is het wel zo’n goed plan?

Het systeem is simpel. De brouwerij heeft ruimte in zijn productiecapaciteit. In deze ruimte word merkloos een premium pils gebrouwen. Dat wordt verkocht aan de Purmerenders. Ze plakken hun eigen label, Kantinebier, erop en verkopen het voor veel minder dan de brouwerijen. “Het is gewoon A-kwaliteit bier, net zoals je normaal drinkt. Vaten zijn vier maanden houdbaar, dus dat is geen probleem”, zegt Bobby Meijer. Verenigingen hebben volgens de ondernemers veel baat bij goedkoper bier.  Alleen op de inkoop bespaart een vereniging bij twee fusten per week al zoon €5000,- per jaar. Kantinebier dringt er op aan niet de bierprijs te verlagen of alcohol te stimuleren maar dit inkoop voordeel te combineren met een hogere winst per verkocht biertje om zo de vereniging meer financiële middelen te geven. Geld dat ze goed kunnen gebruik om bijvoorbeeld de contributie op niveau te houden, of bijvoorbeeld te investeren in jeugd faciliteiten of het opknappen van de accommodatie.

Lees het gehele interview met de reactie van de GGD op de website van RTV-NH. RTV-NH Kantinebier