rugbyclub waterland

Goed nieuws: Bier na sporten kan geen kwaad!

Na de wedstrijd nog even de kantine in voor een biertje, een befaamde gewoonte van ons sporters. Maar is dit voedingskundig gezien nu wel een goed idee? Floris Wardenaar, inmiddels sportdiëtist, onderzocht binnen zijn afstudeervak aan de Wageningen Universiteit de invloed van alcohol na inspanning. Bier na sport, JA of NEE?

Alcohol komt na het sporten harder aan?
We hebben het allemaal wel eens ervaren na een zware wedstrijd, één biertje en het zakt meteen je benen in. Maar is dit ook echt zo? Komt alcohol na het sporten harder aan? Uit het onderzoek van Floris blijkt dat het alcoholpromillage na twee consumpties met inspanning gelijk is aan het alcoholpromillage na drie consumpties zonder inspanning. Na drie glazen zonder inspanning lag de piek gelijk aan na twee glazen met inspanning en daarna werd de piek zelfs nog hoger. Hieruit zou je dus kunnen concluderen dat na inspanning het effect van alcohol harder aankomt.
Alcohol, lactaatmetabolisme en de afbraak hiervan?

Het effect is mogelijk te verklaren door de interactie van alcohol met het lactaatmetabolisme. Tijdens het sporten komt lactaat vrij, dat moet worden afgebroken. Drink je tegelijkertijd alcohol, dan moet dit ook afgebroken worden. Bij de afbraak van lactaat en alcohol zijn gedeeltelijk dezelfde stoffen betrokken. Hierdoor zou er dus concurrentie kunnen ontstaan, wat zorgt voor een vertraagde afbraak van zowel lactaat als alcohol. De resultaten lieten inderdaad zien dat de lactaatwaarden langdurig verhoogd waren in combinatie met alcoholconsumptie. Normaal gesproken zie je na het sporten al na enkele minuten een daling van het lactaatgehalte. Na alcoholconsumptie zette de daling pas in vanaf 50 minuten na inspanning.

Maar is het nu echt slechter om na het sporten bier te drinken?

Het antwoord hierop is nee. Ook uit onderzoek van de Universiteit van Granada blijkt dat het niet per se slecht voor je is om bier na de wedstrijd te drinken. Het heeft geen invloed op het herstel van je spieren (mist met mate word geconsumeerd), maar idealiter zou de focus de eerste 50 minuten na de wedstrijd moeten liggen op een goede cooling down en het aanvullen van vocht en eiwitten. Wel moet er rekening gehouden worden met het harder aankomen van alcohol en een langere afbraaktijd van alcohol. “Het veel gehoorde twee biertjes kan prima” is zeer onverstandig maar na het sporten zelfs onverantwoord. Spreek daarom altijd een BOB met elkaar af en geniet op een verstandige manier van dat heerlijke koude biertje dat altijd nog net even iets lekkerder smaakt na zware inspanning.